V novem hávu
Úvahy nejen o logu a marketingu, za kterými je podstata (a nebo není...)
Česká republika má za sebou velkou změnu v politice. Proč začínám právě tím, když se pravidelně věnuji těmito texty vzdělávání a leadershipu? Protože politika má velkou vazbu na leadership, koneckonců volíme si lídry celé země, regionu nebo třeba města. Aspoň ta odpovědnější část z nás volí. Jako učitelé nebo ředitelé víme, že vědomě či nevědomě si volíme a následujeme lídry i v jiných oblastech. A to má zase spojení s klíčovým tématem, kterým se dlouhodobě zabýváme - důvěrou.
Virtualizace, nebo řekněme digitalizace a pokrok v technologiích, nebudeme teď rozebírat jeho přínosnost, dala vyrůst oblasti původně velmi ekonomické, a tou je marketing. Specializace, jež původně sloužila k umístění produktu nebo služby na trhu (marketu), přerostla sebe sama a stala se všudypřítomnou silou, nebo snad i potřebou, zcela mimo tržní svět. Pojmenovali jsme politický marketing a digitální marketing. V oblasti sociálních sítí, kde dochází k vytváření vlastních virtuálních Identit a jejich prolínání s identitou skutečnou, zejména u mladých lidí, nestíháme dopad na formování osobnosti dost rychle zkoumat. Stojí to za to ptát se, nakolik kultura globálních super firem, produkujících “LoveBrands” a MUSTHAVEs”, ovlivňuje vlastně způsob myšlení mladých lidí, touhu být sobě i světu také “Lovebrand”, a zároveň přijmout fakt, že jsem jedním z miliardy dalších, co chtějí totéž. Je přirozené a zdravé chtít mít na světě své místo, a je i přirozené dívat se kolem, kdo, proč a jak to dokázal.
Ve světě obchodu je ale také mnoho příběhů o tom, že když do brandu nalijete velké množství peněz, a někdy ani to není třeba, stačí prostě originální a chytrý marketing, vaše místo ve světě či na trhu se nasvítí a můžete zářit. S miliardami a politickou mocí můžete zářit vcelku dlouho. A přesto na vás dopadne stín. Proč? On se totiž v případě změny v politice neobjevil nikdo s lepším marketingem, více penězi, a možná ani s lepším politickým programem. Co se objevilo, nebo spíš co se více a více prohlubovalo, byl rozpor mezi vytvářeným brandem, který je a ze své podstaty má být magnetem, a skutečností, kde se mnohokrát ukázalo, že (a dosaďme cokoliv: produkt, činnost, charakter) je jiná. Pak brand lže a lidé to vidí, ať je to Babiš, nebo Trump, nebo třeba mixér ovoce na 3 použití.
A teď už optimisticky k tématu zdánlivě banálnímu, tedy novému designu a brandu FranklinCovey. Mohlo by se zdát, že jsme tak trochu konzerva, která nedokáže tak jako Microsoft staré logo zahodit a nahradit ho barevnými kostičkami. Jenže kdo FranklinCovey trochu zná, tak ví, čemu se věnujeme a do jaké hloubky se v případě rozvoje lidí pouštíme. Podstata leadershipu, lídrovství uvnitř sebe sama, spočívá v lidské jedinečnosti a touze po autonomii jít svojí cestou, dělat věci po svém. Naším posláním je inspirovat druhé na cestě k výjimečnosti, a v symbolu loga tak zůstává kompas, respektive růžice, pomáhající najít směr. Zároveň v něm můžete vidět 4 kameny, 4 naše diamanty, ve kterých rozvíjíme organizací všech typů i velikosti. Obě divize FranklinCovey, obchodní i vzdělávací, podporují jedinečný rozvojový plán pro každého s licencemi k digitálnímu obsahu, jednomu z nejlepších a nejpestřejších na světě. Co jsou ty 4 oblasti?
1) rozvoj excelentních lídrů
2) rozvoj týmů se zaměřením na osobní rozvoj a klíčové sociální dovednosti jednotlivce včetně emoční inteligence (SEL)
3) rozvoj klima a prostředí, založených na důvěře a využívání odlišností, jedninečnosti a kreativity,
4) praktické rámce pro efektivní dosahování nových výsledků.
Učíme, že důvěra se skládá ze dvou klíčových oblastí, charakteru a kompetence. Charakter, to je integrita a jasné úmysly, kompetence určuje způsobilost a výsledky. Dbáme o tyto čtyři složky a naplňujeme je myslím na úrovni konzultantské a lektorské, koncepční, materiálové, konzultační i digitální. Inovace značky a designu je logickým krokem po loňském nákupu progresívního start-upu Strive, aby se do značné míry nadčasové nástroje a postupy staly dynamickými řešeními pro všechny lídry dnešní doby.
Ondra Bárta, únor 2022