Tři Everesty v Rakovníku

Tři Everesty v Rakovníku

3. listopadu 2021

O tom, jak podzimní dva dny před prázdninami využil týmSPŠ Emila Kolbena Rakovník v cestě za vizí posílením důvěry a hlavně třemi novými cíli na školní rok. Po Gymnáziu Kroměříž tak letos další škola využila praktický program Leadership pro učitele.

Team SPŠ Emila Kolbena Rakovník využil dva dny před podzimními prázdninami k tomu,  aby posílil své dovednosti v oblasti leadershipu.  2 dny,  30 učitelů a jedna třída, to  nejsou ideální podmínky pro  pro hutný,  interaktivní seminář. 

Klíčový faktor zapojování lidí, ať už jde o zaměstnance nebo studenty,  totiž důvěra,  je i při praktickém nácviku důvěryhodného chování hodnocena jako něco spíše obecného,  pro co  se obtížně hledá praktické využití  ve třídě. Prakticky zaměřený tým odborné školy potvrdil svou odbornost v tom,  jak si  drtivá většina zúčastněných víc užívala  tvorbu cílů a plánování  jejich konkrétní realizace. Školy v ČR,  pokud tedy vůbec lze něco takového říct, jelikož rozdíly jsou obrovské,  jsou,  alespoň z mého,  tak trochu globálního pohledu,  velmi aktivní a i tato škola má bohaté projektové zkušenosti. Bylo to vidět a zároveň bylo vidět,  jak nesnadné je najít čas na důležité věci v každodenním kolotoči a nepodlehnout blbé náladě  a přesvědčení,  že většině žáků se vlastně nic dělat nechce. 2. den semináře s lidem propojil náš film o cestě na Everest s tím,  jaké vrcholy a ledopády překonávají ve škole.  Chuť vytvářet nové věci se projevila v popsané tabuli nápadů a záměrů.  To hlavní teprve následovalo v práci na plánování realizace, což je koneckonců ten nejefektivnější leadership. Tři týmy rozpracovaly tři cíle podle programu 4 disciplíny realizace a nakažlivá pozitivní energie  ve skupinách vydržela až do konce. 

Naši absolventi ví, že 3 WIGY, tedy nejdůležitější cíle,  může být moc, doporučujeme většinou jeden nebo dva maximálně. Vzhledem k rozdělení rolí a odpovědnosti,  což vyplynulo z otevřené diskuze tak,  že se lidé sdružili v týmech podle témat,  která je nejvíce zajímala,  věřím,  že se všechny cíle naplní. 

Výzvou samozřejmě zůstává to,  jak  se bude dařit cíle kaskádovat směrem k  žákům školy a zvyšovat tím jejich zapojení a aktivitu,  i to je ale už v rámci disciplíny 2 naplánováno. Takže v září 2022 uvidíme a držíme palce.

Ondřej Bárta

Více o programu Leadership