
Sociální a emoční učení. Co to je a proč je to důležité?
Termíny sociální a emoční učení používají pedagogové takřka synonymně. Tento pedagogický směr učí žáky tzv. „měkké dovednosti“, které mají svou hodnotu nejen ve školním vzdělávání, ale také v pracovním životě.
Ale co to přesně je, sociálně-emocionální učení (SEL)? A proč bychom tomu měli věnovat pozornost?
Co je sociální a emoční učení?
Sociální a emoční učení neboli SEL (z anglického „social emotional learning“ je podle institutu CASEL „…proces, v rámci kterého děti a dospělí získávají a efektivně uplatňují znalosti, postoje a dovednosti nezbytné k tomu, aby se dokázaly vyznat v emocích a zvládat je, vytyčit si cíle a dosáhnout je, cítit a projevovat empatii vůči ostatním, navazovat a udržovat pozitivní vztahy a dělat zodpovědná rozhodnutí.“
CASEL neboli „The Collaborative for Academic, Social, and Emotional Learning“ je přední institucí usilující o širší využití sociálně-emočního učení ve vzdělávání. CASEL ve spolupráci s výzkumným pracovníky a pedagogy definoval pět klíčových kompetencí, které byly přijaty do programů a organizací po celých Spojených Státech i v zahraničí.
V roce 2017 insitut CASEL certifikoval na základě výzkumů a odborného posouzení jako SEL program (program sociálního a emoční učení) proces Leader In Me od FranklinCovey Education.
v SEL jde o těchto pět klíčových kompetencí:
- sebeuvědomění
- sebeřízení
- zodpovědné rozhodování
- schopnost navazovat mezilidské vztahy
- sociální uvědomění
Prostřednictvím těchto pěti kompetencí a sociálně-emočního rozvoje „lidé získávají a aplikují znalosti, postoje a dovednosti k tomu, aby byli schopni:
- vyznat se v emocích a zvládat je,
- vytyčit si pozitivní cíle a dosahovat je,
- pociťovat a projevovat empatii vůči druhým,
- vytvářet a udržovat pozitivní vztahy,
- dělat zodpovědná rozhodnutí.“
Proč je sociální a emoční učení důležité
Sociálně-emoční učení není žádná přechodná vlna ve vzdělávání, kterou bychom měli přehlížet. Naopak školy po celém světě si uvědomují jeho důležitost. Významné mezinárodní organizace jako OECD a UNESCO aktivně prostřednictvím vlastních iniciativ podporují rozvoj sociálně-emočních kompetencí u žáků, učitelů a ve společnosti.
Současné pedagogické směry kladou tak velký důraz na studijní výsledky, že mnozí absolventi vstupují do světa práce bez dovedností pro život potřebných k tomu, aby se orientovali ve stále složitějším a globálně propojeném světě. Pouze 48 % studentů středních škol, kteří se zúčastnili průzkumu, má pocit, že to, co se učí ve škole, jim pomůže i mimo školu.
A tato obava se naplňuje, neboť mnoho zaměstnavatelů uvádí, že absolventi nejsou připraveni na dnešní výzvy na pracovišti a při ukončení školy jim chybí těchto pět kompetencí:
- mezikulturní dovednost,
- leadership,
- komunikace,
- pracovní etika,
- kritické myšlení.
Jak může program sociálně-emočního učení (SEL) pomoci vašim žákům
Zvolit ten správný program SEL pro vaše žáky se může zdát na začátku vzhledem k mnoha různým variantám jako těžký oříšek. Existují však určitá kritéria, o kterých byste měli vědět, než se pustíte do výběru toho správného programu SEL.
Efektivní programy na rozvoj sociálně-emočního učení pomáhají rozvíjet kompetence žáků v oblasti sebeuvědomění, sebeřízení, sociálního uvědomění, navazování mezilidských vztahů a zodpovědného rozhodování. Náplní práce institutu CASEL je pečlivé studium dostupných zdrojů a informací a pomocí tohoto stále obsáhlejšího procesu založeného na faktech identifikuje skutečně efektivní programy sociálně-emočního učení. Vybrané školy, které tato kritéria splní, obdrží podporu institutu CASEL.
Užitečným pomocníkem, hledáte-li vhodný program CASEL SEL pro potřeby vaší školy, jsou webové stránky institutu CASEL. Od traumat z dětství přes šikanu až po pozitivní a bezpečnou kulturu ve škole – z programů SEL si jistě vyberete přesně padnoucí řešení pro vaši školu.
Autor: Carla Wright
doplnil: Ondřej Bárta