S MAP Sedlčansko - jak dotahovat cíle, na kterých nejvíc záleží
příběh o tom, jak nástroje a programy využila MAS Seldčansko nejen pro svůj malý tým, ale také jako program společného výjezdu lídrů škol.
Děláme podporu malým školám v regionu Sedlčansko
Skoro s dvacítkou lídrů škol a učitelů, které sdružuje a podporuje MAP Sedlčansko, jsem v polovině září prožil velmi inspirativní čas, navíc v nádherné středočeské přírodě, v resortu Hulín nedaleko vesnice Jesenice, všem na Sedlčansku.
Kouzlo naslouchání
možná hned na začátku bych rád poděkoval dvěma úžasným ženám, od kterých jsem se toho hodně naučil a díky kterým jsem dostal příležitost nabídnout lídrům něco z našeho bohatého portfolia. Začali jsmes přípravou totiž na jaře, kdy nás můj někdejší kolega Petr Koubek, toho času mj. pracovník NPI a garant čtenářské gramotnosti. Proč čtenářské gramotnosti? Tým mapu Sedlčanská totiž bere pod vedením Evy Zirhutové a Radky Veselé podporu školám velice velice vážně. Především ale také prakticky. To znamená, že se již několik let intenzivně zabývají vytvářením pomůcek a nástrojů přímo do výuky. Tak se jim daří udržovat v aktivity MAPu důvěru a také zájem ze strany učitelů o spolupráci. Z hlediska vzdělávacích nabídek školám jsou pochopitelně opatrní a než by nabídli naše naše témata a postupy přímo ředitelům a učitelům, rozhodli se vyzkoušet je nejprve sami na sobě.
V sérii setkání na ZOOMjsem provedl část týmu týmu MAPu tématy klíčového programu FranklinCovey, což jsou čtyři role lídrů. Z nich jsme potom pro velmi účelově zaměřené publikum - lídrů venkovských malých škol, vybrali to, co se zkušeným členům týmu mapu zdálo nejpřínosnější. Toto ověření nástrojů nejprve v týmu MAP, a až potom stavba programu vlastního semináře, se velmi osvědčilo a řadě lídrů škol.
Co myslím tím kouzlem naslouchání? Naše společné webináře a diskuse od května do srpna nebyly jen workshopy Franklin Covey o leadershipu s reflexí. V létě jsme se hodně bavili o tom, jakou formou a jakým jazykem a termíny zaujmeme ředitele a učitele, které v MAPu dobře znají.
Odvaha s rozvahou se vyplatí
Lídři MAPu, učitelé ředitelé, rodiče a žáci, i my facilitátoři a koučové, někdy ochotně a někdy spíše neochotně potřebujeme opustit komfortní zónu, odbočit z prošlapané stezky a hledat, jestli pro ty, které vedeme, není vhodnější cesta. Intenzita a náklady, se kterou Franklin Covey neustále inovuje své know-how, aby stoprocentně odpovídal potřebám zákazníků, tedy těch, kteří vedou druhé, mám logicky velí nabídnout to nejlepší co máme, ověřené postupy. A přesto musím říct, že se vyplatilo je opustit. Vyplatilo se naslouchat zkušenostem z praxe.
Zákonitosti se objeví, když je třeba.
Dovolte mi jeden příklad. V rámci přípravy jsme se velmi intenzivně zabývali formulací toho, na čem nejvíce záleží, kam chceme jít. Jinými slovy: Jak zní naše vize, což je v našem případě nepřeskočitelná kapitola. Pojem vize a s ním spojené příběhy v hlavách i v srdcích ředitelů a učitelů jsme ovšem vůbec nepoužili, ačkoli jde o poměrně zásadní zákonitost efektivního leadershipu - zvyšovat zapojení lidí pomocí sdílené pomocí vize. Intenzivní diskuze na téma vize vyústila nakonec pouze k otázkám. A otázka: “Kam chci v tomto školním roce svůj tým posunout” stačila nejen k nastavení mysli, ale následně byla i dveřmi k formulaci překážek a následně programu Čtyři disciplíny realizace. A v průběhu v diskuzi u stolu se najednou slovo vize, kam vlastně chceme jít, objevilo. Proces sám ukázal, že se v případě vize nejedná o formalitu, ale nutnost. Diskuse v týmu o tom, proč a kam chceme jít, vyplynula z kontextu.
O úsměvy na tvářích se postaral ředitel Jarda N, když glosoval, že si začal koncem semináře promýšlet, co napíše do hodnocení a že jedna z věcí bude, že by lektor měl skupinu více přimět ke sdílení a “rozmluvit”. Pár minut na to jsem pracovní skupiny, ve kterých aktuálně pracovali, obešel, abych domluvil prezentaci vlastních školních cílů osttaním. Židovská moudrost praví, že ty podstatné věci se často stanou, i když zůstanou nevyřčené. S úctou k moudrosti předků ovšem doplňme, že klíčovou roli ve škole při naplňování hraje důvěra(kterou jsme se na tomto semináři tolik nezabývali, zase třeba příště), a jednou ze čtyř základních prvků důvěry jsou jasné úmysly. A to se bez sdílení jaksi neobejde.