Tvoříme vizi
Výjimeční lídři vytváří jasnou a přesvědčivou společnou vizi
Na čem doopravdy nejvíce záleží?
(z našeho materiálu Akademie leadershipu programu Cesta k výjimečnosti)
Jak by to u vás v organizaci vypadalo, kdyby se všichni – zaměstnanci, děti, rodiče – nechali inspirovat školní vizí? Kdyby se všichni ubírali cestou k jejímu naplnění?
V mnoha institucích máte spíš pocit, že se každý v neustále snaze splnit všechny požadavky ubírá jiným směrem, a rychle se vytrácí pocit vyššího smyslu.
Výjimeční lídři se snaží vybudovat společnou vizi – takovou, která zaměstnance dlouhodobě vede k nasazení, kreativnímu nadšení, ochotné spolupráci a k opravdovému, ze srdce pramenícímu závazku.
Lídr ukazuje cestu k takové vizi a dává prostor činorodosti, uvolňující radost.
Lídři se při hledání vize ptají na názor ostatních, dávají dohromady lidi s různými schopnostmi a pohledem na svět, aby našli „Everest“ pro svůj tým. Začíná to tím, že aktivně vyhledáte všechny důležité hráče pro vaši organizaci a zjišťujete, co je pro ně důležité.
Znají Vaše cíle? Usilují o jejich splnění?
Dále lídři zjišťují, jakým výzvám při naplňování vize školy nebo organizace čelí, vyhodnotí je a připraví se na ně.
Víte, který problém je skutečně nejpalčivější, jehož překonání by mělo dopad na všechny ostatní?
Víte, jaké strategické zdroje dokážou ovlivnit výsledek a předpovědět tak úspěch?
Výjimeční lídři vytvářejí společnou vizi, která je nejen jasná a přesvědčivá pro všechny zainteresované, ale je i věrohodná, protože existuje strategie, jak ji naplňovat. Pomáhají každému vyšplhat se na pomyslný „vrchol hory“ – ke společné vizi.
Další pomocné otázky k ujasňování, tvorbě nebo revize vize:
- Na čem vám v případě vaší organizace nejvíce záleží?
- Co si pro své klienty, žáky přejete nejvíce? A co pro zaměstnance?
- Jak by vaše organizace měla vypadat, jak znít a jak by se v ní člověk měl cítit?
- Když se budete rozhodovat na základě toho, na čem opravdu záleží, dokážete s výsledky takových rozhodnutí žít?
Pro Akademii leadershipu upravil Ondřej Bárta, 2019.