
Pozdě a nasucho, ale s důvěrou: welcome2023
V roce 2023 jedeme z kopce do údolí, odkud je vidět na nové vrcholy. Zdravím vás z cesty a přejeme hodně inspirace od lidí kolem vás.
Pokorně musíme poděkovat za důvěru. Čím déle se věnuji školním týmům, tím více si uvědomuji, že s námi lídr školy dělá vždy svým způsobem odvážný krok. A to obzvlášť v oblastech, kterým se věnujeme nejvíc, jsou to totiž oblasti školní kultury: tedy toho, jak se vlastně lidé ve škole chovají a co dělají. Jak a v čem jdou příkladem svým žákům.
Suchý únor 2023 pro mě začal více než mrazivě: v předvečer školení semináře Leadership pro učitele jsem se šnečí rychlostí dovalill sněhovou vánicí do Ludvíkova v Jeseníkách, abych se znovu pozdravil s partou ZUŠ Hradec nad Moravicí. Workshop na téma hodnot školy jsme si už odpracovali na podzim 22 a bylo na co navazovat - tým už společně vytvořil nádhernou vizi a nyní jsme se věnovali důvěře lídra a také práci s cíli pomocí 4 disciplín. Všechno ověřené nástroje Franklincovey, tisíckrát po světě využívané a stejně s každým spíme mi jednotlivcem jedinečné.
Originalita se ještě více ukázala na závěrečném setkání Akademie leadershipu v Sokolově. Poklona do středních škol a dalších organizací v Karlovarském regionu, čas na implementaci některé z klíčových rolí nebyl nijak dlouhý.Unikátní je také přístup k řízení kraje a komplexita rozvoje leadershipu škol: jednou z častých námitek na podobných seminářích bývá, že namísto vzájemné inspirace mezi například učilištěm a gymnáziem vidíme rozdíly, nikoli podobnosti. To v případě Karlovarské komunity neplatí, Leadership se zde ujal a rozvíjí napříč a přitom systematicky a nezbývá než poslat pozdrav plný úcty a respektu dvěma osobám, které se o to zasloužili: vedoucí odboru školství Monika Havlová a také Petr Chlebek z gymnázia Sokolov.
Pořád jsme v únoru a startujeme sérii workshopů větné venkovské školičce na Sedlčansku - osvědčenou cestou: pomocí hodnot. Lídr školy zde prošel zkouškou ohněm právě v oblasti vztahů, kdy se o důvěře nedalo vůbec mluvit, v polovině školního roku se tak společně pokoušíme vyrazit úplně novým směrem. Se soumrakem se vydávám s radostí na čtyřhodinový výlet do Frýdku-Místku, kde je úplně jiná situace. Podhoubí školy, kde pomocí Leader In Me zakořenily principy leadershipu, důvěry a dobrých návyků, umožňuje další kroky: 40 dobrovolníků z řad studentů, kteří chtějí pracovat ve školním parlamentu a začínají seminářem leadershipu, a 20 učitelů, z toho 10 ze Slovenské partnerské školy, kteří s kolegou Lumírem absolvují seminář Důvěra, neboli Speed of Trust.
Pro učitelský seminář jsme využili naši 360 k vyhodnocení úrovně důvěry: tQ. Co ale udělali ve všch zapojených školách? Zjistili si a diskutovali nad klíčovými otázkami, na čem ve škole záleží nejvíc. Podle našich únorových akcí se zdá, že důvěra hrála prim.
Ondřej Bárta
#UP2U #FranklinCovey #Socialandemotionallearning