Pozdě a nasucho, ale s důvěrou: welcome2023

Pozdě a nasucho, ale s důvěrou: welcome2023

24. února 2023

V roce 2023 jedeme z kopce do údolí, odkud je vidět na nové vrcholy. Zdravím vás z cesty a přejeme hodně inspirace od lidí kolem vás.

Pokorně musíme poděkovat za důvěru.  Čím déle se věnuji školním týmům,  tím více si uvědomuji,  že s námi  lídr školy dělá vždy svým způsobem  odvážný krok.   A to obzvlášť v oblastech,  kterým se věnujeme nejvíc,  jsou to totiž oblasti školní kultury: tedy toho,  jak se vlastně lidé ve škole chovají a co dělají. Jak a v čem jdou příkladem svým žákům.

Suchý únor 2023 pro mě začal více než mrazivě:  v předvečer školení semináře Leadership  pro učitele  jsem se šnečí rychlostí dovalill sněhovou vánicí do Ludvíkova v Jeseníkách,  abych se znovu pozdravil  s partou  ZUŠ  Hradec nad Moravicí.  Workshop na téma hodnot školy jsme si už odpracovali na podzim 22  a bylo na co navazovat - tým už společně vytvořil nádhernou vizi a nyní jsme se  věnovali důvěře lídra  a také práci s cíli pomocí 4 disciplín. Všechno ověřené  nástroje Franklincovey,  tisíckrát  po světě využívané a stejně s každým spíme mi jednotlivcem jedinečné.

 Originalita se ještě více ukázala na závěrečném setkání Akademie leadershipu v Sokolově.  Poklona do  středních škol a dalších organizací v Karlovarském regionu,  čas na implementaci některé z klíčových rolí nebyl nijak dlouhý.Unikátní je také přístup k řízení kraje a komplexita rozvoje leadershipu škol:  jednou z častých námitek na podobných seminářích bývá,  že namísto vzájemné inspirace mezi například učilištěm a gymnáziem vidíme rozdíly,  nikoli podobnosti. To v případě Karlovarské komunity neplatí,  Leadership se zde ujal a rozvíjí napříč  a přitom systematicky  a nezbývá než poslat  pozdrav plný úcty a respektu dvěma osobám,  které se o to zasloužili:  vedoucí  odboru školství Monika Havlová  a také Petr Chlebek  z gymnázia Sokolov.

Pořád jsme v únoru  a startujeme sérii workshopů větné venkovské školičce na Sedlčansku - osvědčenou cestou:  pomocí hodnot. Lídr školy zde prošel zkouškou ohněm  právě v oblasti vztahů,  kdy se o důvěře nedalo vůbec mluvit,  v polovině školního roku se tak společně pokoušíme vyrazit úplně novým směrem.  Se soumrakem se vydávám  s radostí na čtyřhodinový výlet do Frýdku-Místku,  kde je úplně jiná situace.  Podhoubí školy,  kde pomocí Leader In Me  zakořenily principy leadershipu,  důvěry a dobrých návyků, umožňuje další kroky: 40 dobrovolníků z řad studentů, kteří chtějí pracovat ve školním parlamentu a začínají seminářem leadershipu, a 20 učitelů, z toho 10 ze Slovenské partnerské školy, kteří s kolegou Lumírem absolvují seminář Důvěra, neboli Speed of Trust.

Pro učitelský seminář jsme využili naši 360 k vyhodnocení úrovně důvěry: tQ. Co ale udělali ve všch zapojených školách? Zjistili si a diskutovali nad klíčovými otázkami, na čem ve škole záleží nejvíc. Podle našich únorových akcí se zdá, že důvěra hrála prim.

 

Ondřej Bárta

#UP2U #FranklinCovey #Socialandemotionallearning