O čtení a čtenářství
osobně o tom, jak se rozečíst. Jak oprášit knihu, vést ke čtení děti a případně poslouchat texty, když děláte něco jiného
Dobrý čas na čtení a psaní: Díl 1: čtení.
Podzim se zdá být na čtení i psaní dobrý čas. Co číst? Tady je těžký spíš výběr, nikoli nedostatek. Se psaním se to má trochu jinak. A protože tento příspěvek je určený pro blog o sociálním a emočním učení, pro lídry a o leadershipu, pojďme se se podělit o praktické tipy.Začnu čtením.
Tentokrát budu osobní a podělím se o osobní praxi, třeba jen proto, abych v této oblasti své úsilí a chuť posílil. Výčet níže by se dal kategorizovat na “dělám s chutí pravidelně” až po “donutím se taktak několikrát za rok”. Bitva “naléhavé” vs. “důležité” je nekonečným příběhem a rozhodnout, že křeslo s knihou nebo psaní o četbě je právě dnes to důležité a duši prospěšné, není vždy snadné. Zrovna včera večer vyhrál další díl seriálu Mindhunters na Netflixu, dnes tedy text :-).
Několik tipů, jak se dostat ke knize, přestože jsme “busy” nebo “digi-friendly”:
- chce to knihovnu, u ní křeslo, lampu, a vždy přítomné brýle (jejich hledání vás může připravit o čas i chuť),
- do křesla je potřeba si co nejčastěji sedat a natočit oči ke knihám,
- ať jsou na dosah z křesla knihy krásné i naučné, včetně záložek,ty, které vás bavily, čekají nebo mají odpovědi, které vás zajímají,
- na polici mám ještě tužku, abych si případně zaškrtl a označil stránku, kde jsem objevil něco zajímavého,
- posuňte se od “dlouho jsem si tu neposeděl” k “dneska jsem si tu neposeděl a nic nepřečetl”, stačit může chvilka,
- kvalitní články jako Respekt nebo Kontext Deníku N, to se počítá :-),
- audioknihy a poslech odbourává většinu výmluv, když se nedaří výše uvedené, časem to lze kombinovat. Se sluchátky ráno cvičím, večer uklízím v kuchyni, nemluvě o cestování, sekání zahrady, luxování a podobně.
Záznamy z četby, to je pro mne nadále výzva, ale v každém roce najdu trochu času na to, abych přečtené nasypal stručně do blogu Knihám blíž.
A pracovně: rozvoj čtenářství je jedna z klíčových dovedností v učení vůbec. Knihy a minuty čtení našeho školáka doma hrdě sledujeme, školy s licencí k našim zdrojům najdou na portálu Leader In Me k tématu “reading” 200 výsledků, mimo jiné tabulky na rozvoj dovedností čtení, definování a sledování cílů, scoreboardy na čtení nebo návody na rozvoj čtení doma. Já to jako bibliofil úplně nepotřebuju, cíl, tedy wig a disciplínu potřebuju spíš na to psaní, a o tom příště.
Na závěr si dovolím delší citaci:
"Kdo se bude na svět dívat výhradně z vlastního stanoviska, tomu svět nakonec nevyhnutelně přestane dávat smysl...Pokud zvládneme nahlédnout vlastní situaci z vícero různých stanovisek..., svět kolem nabude na prostorovosti a flexibilitě. Nebýt toho, že jsem přečetl takovou spoustu knih, byl by můj život nejspíš mnohem bezútěšnější a disharmoničtější. Četba mi zkrátka byla velkou školou, postavenou a provozovanou přímo mně na míru, školou, kde jsem se naučil mnoho zásadních věcí.."
Haruki Murakami
Ondřej Bárta, 10/11/2021