Leadership na třetí aneb start se školami v srpnu
Rozjezd s učitelskými týmy- radost a spolupráce. A jeden apel- dejte šanci třídám :-)
Leadership na třetí
Jako každý rok se konec srpna točil kolem škol a učitelů ve velkém nasazení. Mezilidská spolupráce a týmový duch je něco, co spojuje bez ohledu na to, jaký typ školy vlastně jsme, co přesně učíme nebo kde jsme. V posledních 10i pracovních dnech v srpnu jsem tedy trávil čas s učiteli a studenty: výjimečné #POJFM - průmky - obchodky a jazykovky ve Frýdku-Místku, padesátkou učitelů běžné velké školy v Praze 6, se zkušenými a přitom velmi pokornými učiteli specky ZŠ Ostrov, hravým týmem 17. ZŠ Plzeň a kreativními osobnostmi ze ZUŠ Hradec nad Moravicí. Kolega se ujal na Gymnáziu FK v Plzni tématu důvěra. Pestrá paleta, co říkáte?
Užil jsem si se všemi skupinami náramně. Spojovala je láska k profesi, opravdový zájem o sebe navzájem, chuť diskutovat a být aktivní. Platí to i pro studenty, se kterými jsem pracoval. Uvědomil jsem si při tom, jak klíčové je pečovat o svoji energii. Jak důležité je přenést po létě pozitivní energií do každodenního kolotoče. A protože mne témata některých škol a práce se studenty přiblížily nejvlastnější praxi, chtěl bych se podělit právě o tento zásadní apel:
Dejte prostor třídám.
Shodou okolností dokončuji nyní jeden neziskový projekt, nazvaný Demoškola, zaměřený na rozvoj demokracie ve školní třídě. Stejně jako v Leader in Me jsem si i zde ověřil, jak důležité a zároveň náročné je nechat třídu, aby maximálně samostatně pracovala na svém vlastním projektu, nebo chceme-li, cíli. Mnoho z vás to samozřejmě dělá, a mnoho z vás také tyto aktivity táhne nebo tlačí. I třídy prvního stupně dokážou mnoho s jen velmi úspornou facilitací či postrčením: Sbírat nápady a hlasovat o nich, sepsat role a úkoly a rozdělit si je, pojmenovávat překážky a cestu, jak na ně, domluvit termíny, schůzky. Naplánovat oslavu úspěchu i jak překonáme neúspěch. Většina učitelských kolegů a kolegyň, se kterými mám tu čest, toto hravě zvládá. A někteří z nich umí opravdu mistrně zmizet na "úplné pozadí", aby nechávali vyrůst lídry ve třídě. Tím šetří čas, energii a díky přenášené zodpovědnosti a samostatnosti skupiny mohou více tleskat a podněcovat nové nápady. Čím víc toho nechám z pozice učitele na sobě, tím víc ve mě budou vznikat tlaky na povzbuzování, kontrolování, úkolování. Úměrně věku a zdatnosti skupiny jejich členů buďte tam, kde máte být: Když dojde k selhávání, sami vás osloví, že potřebuji pomoc.
Proč jsem ale svůj příspěvek nazval Leadership na třetí? Uvědomil jsem si, že se mi přímo v akci na Severní Moravě leadership mnohonásobně propojil. Leadership na druhou byla pro mě zajímavé propojení mé role lídra ve FranklinCovey a mé role lídra jako lektora zážitkové pedagogiky. Protože Leadership znamená vést loď, jsem vděčný Martinu Tobiášovi za zvěčnění u mého nerozlučného pracovního parťáka - flipchartu, jak vysvětluju pravidla strategické pohybové hry Lodě (ano, má i svou verzi do lavic na kostičkovém papíře). Vlastně jsem se jenom napojil na hravost a dramatizaci učitelského týmu, který ten den odvedl 30 žáků pomocí Stroje času do antického Řecka. Zpestřil jsem program týmovou hrou, kterou jsem ovšem pouze uvedl a ujali se jí šikovní učitelé ze školy.
A Leadership na třetí? Předání aktivity znamenalo, že jsem měl čas být průvodcem na pozadí pro lídry nové generace. 13 skvělých studentů 1. až 4. ročníku školy se věnovalo jednak přípravě olympiády pro účastníky tohoto letního kempu, a jednak přípravě workshopů pro nové prváky o 7 návycích skutečně efektivních lidí na adaptačním kurzu. Držel jsem se zpátky a vznikly skvělé věci. Jak říká výjimečný kouč trenér Wooden v jednom z našich filmů: “Nedělat za druhé to, co umí, mohou nebo by měli udělat sami”.
Mysleme na tato slova a nechť vaši žáci vídají převážně váš úsměv až do 30 června 2023.
Níže novinky na portálu pro naše členy:
Vy z prvního stupně a ze školky: konečně máme a radostnou zprávu- nadabovali jsme animovaná videa našich oblíbených zvířátek, které znáte z knížky 7 návyků šťastných dětí. V první epizodě potkáte Dobráka a Skokana, jak prodávají limonádu (návyk 2), tenhle příběh děti mohou znát z knížky. Další hotové video s názvem Sofie a perfektní báseň je o tom, jak proměnit ve výhodu skutečnost, když jste ve dvojici s někým, s kým být nechcete.
Podívejte se i do složky pracovních listů, praktickým nástrojem by mohl být list, nazvaný periodická soustava 7 návyků, což je velmi praktický přehled. Doporučuji využít plakátek nazvaný Leader pro tento týden nebo akční plánovač.
Nezapomeňte na to, že Maják má k dispozici moduly nazvané Core 1, Core 2 a Core 3, které jsou praktickým průvodcem toho, jak Leadership a sociální a emoční učení ve škole prakticky rozvíjet. všichni učitelé mají k dispozici zkrácenou online verzi semináře 7 návyků, ředitelé pak celou sekci Principal Edition.
Ať se nám podaří zvolit si do radnic kandidáty s kompetencemi i charakterem, Přeji vám úspěšný rok a budu se těšit na online či živé setkání.