Kam půjdeme dál? Než začne školní rok 2021- 2022

Kam půjdeme dál? Než začne školní rok 2021- 2022

30. července 2021

Kam půjdeme dál?

Ohlédnutí za pandemickým rokem,  kdy leadership a sociální a emoční učení, čemuž se věnujeme, probíhalo všude. Jaký bude další rok?

 

Milí lídři!

 Je léto 2021 a mnozí z nás si mysleli,  že toto léto bude již prázdninami,  které budou  normálnější než ty předchozí.  A naopak,  vloni jsme věřili,  že se do lavic vrátíme tak, jak tomu bývalo vždycky,  letos jsme v myšlenkách obezřetnější a máme vcelku jistotu,  že jistého ohledně pandemie není vlastně nic. 

Děkuji vám a zdravím všechny,  ať už jsme v průběhu roku byli v kontaktu či nikoli a vřele děkuji za důvěru všem,  pro něž jsme mohli připravit některý z našich programů nebo využili třeba jen koučink, na Zoomu či živě. Opravdu se snažíme poskytovat to nejlepší a co nejlépe, jak dovedeme,  a vy nám jako zákazníci umožňujete,  abychom to mohli dělat dál. Principy, o které se opíráme a nástroje,  které ředitelům i učitelům nabízíme,  se v náročné době velmi hodily. To jsou slova některých z vás,  když jste se ohlíželi za uplynulým rokem  a za tím,  co vlastně přinesl. 

Výzkumů i článků o tom, nakolik všechny změny dopadají na kvalitu vzdělávání,  dovednosti žáků i učitelů, jste jistě zaznamenali celou řadu.  Hodně se mluví i píše o tom, jak se otevřely nůžky sociálních rozdílů zas o kousek víc:  tam kde již byly handicapy na straně žáků,  vzrostly o něco více, v oblasti učitelských týmů zažili ředitelé i kolegové leckde vícero překvapení, milých i nemilých,  potěšen i  nepotěšen byl také rodič, nejen přístupem učitele,  ale třeba i učivem,  které dávno zapomněl,  případně mu nedávalo vůbec žádný smysl.  Výjimky také potvrzuji pravidlo a leckde se mezi žáky a učiteli objevil  potenciál,  o kterém ostatní nevěděli a možná to bylo i přínosné sebeuvědomění. Jestli mi ale učitelské týmy a ředitele něco potvrdili,  pak skutečnost,  že aktivní osobní spolupráce lidí je nenahraditelná. Jsme na té energii,  která se mezi námi přenáší, závislí,  a tato závislost je jednoznačně pozitivní,  umožňuje lidstvu přežívat.

Z našeho pohledu se Covid 19 stal vlastně jakýmsi naším konkurentem učení osobního leadershipu. Jak to myslím?  Na všechny z nás,  odkázané  po většinu pracovního času  na notebook, mikrofon, kameru a  internet vznesla situace dlouhodobě řadu  nároků. Vlastnosti a dovednosti jako řízení času,  osobní disciplína,  pozornost,  zodpovědnost  a především samostatnost hrály naprosto klíčovou roli. Tyto dovednosti  pro život, tzv. life skills,  si osvojovali studenti, žáci, učitelé i rodiče, leckde  nejen jako rodiče, ale i jako zaměstnanci. V oblasti takzvaného osobního vítězství,  kde se jedná o individuální sebeřízení,  cílevědomost  a určování priorit,  došlo leckde k významnému pokroku.  Zefektivnila se  jistě i spolupráce,  digitální komunikace,  platformy a aplikace mnohdy ukázaly,  že ne ovšem je třeba diskutovat,  že mnoho může být snadno  a rychle zaznamenáváno, ukládáno a sledováno virtuálně. Pokrok v digitální gramotnosti všech lidí na světě je nezpochybnitelný.

Naší doménou  je rozvoj sociálního a emočního učení ve školách,  kde usilujeme o pozornost nejen v zaměření na výše uvedené dovednosti, ale také o rozvoj charakteru. 

I v tomto ohledu vnímám změny a inovace během epidemie jako jako proces,  který,  pokud tedy byl prostor na reflexI,  ať už doma či ve škole,  přispěl minimálně k tomu,  aby se potřeba rozvoje charakteru obnažila. V našich programech řešíme často osobní vize,  cestu za cíli a  a také hodnoty,  o které se  při naplňování vizí opíráme. Ať už vědomě či nikoliv,  hodnoty se staly  významnějším fenoménem,  něčím,  co jsme si uvědomili,  z čeho se stalo téma. V důsledku  nezbytné redukce učiva  a nových forem práce v distanční výuce byl a dosud je prostor na to zamýšlet se,  na čem doopravdy záleží. Co je pro mě osobně,  pro naši školu,  pro žáky  jako celek, ale také pro každého žáka zvlášť  to nejdůležitější.  Celý rok jsem byl s lidmi ze škol ve spojení, vedl jsem online také školní třídy. Utvrdil jsem se v tom,  jak silná myšlenka “Leader in me” vlastně je. Kdo se naučil zvědomovat  sám sebe, své prožívání, kdo vede sám sebe, vedlo se mu lépe. A  bohužel to byl někde Covid 19,  který, ať už bolestně a nebo jen nepříjemně, restrikcemi a omezeními, přiváděl mnohé  k frustraci i přemýšlení, k tomu,  zda vědí Proč..., zda umí hledat Jak...,  jestli ví Co.... Nejen  jednotlivci,  ale i  týmu.

 Milé kolegyně a milí kolegové,  pevně věřím,  že budeme jistější, silnější a lepší právě proto,  že jsme si uvědomili,  že se vzájemně potřebujeme. Nevím, nakolik se podařilo toto uvědomění zprostředkovat také žákům a studentům v jejich třídách.  Zda i oni vědí,  jak se vlastně potřebují.  I tady věřím, že ano,  přestože někteří vyhodnotili své učení doma jako efektivnější.  Možná je to zamyšlení pro nás všechny,  kdo se snaží ovlivňovat klima ve třídě a ve škole tak,  abychom  tam prožívali radost všichni,  nejen při učení.  Budiž toto výzvou pro rok 2021/2022.

Na podzim jdeme k parlamentním volbám,  jedněm z těch velmi důležitých, protože naše pozornost k demokracii  byla oslabena a redukována. Školní třídu i školu samotnou na všech úrovních chápu jako malou demokracii,  a leadership,  který zde mohu uplatňovat,  se opírá  o koncept tzv. společného vítězství. Vědomí a postoj,  že celek je víc než  jen prostý součet částí,  potřebujeme rozvíjet a kultivovat společně,  naživo.  Nemějme obavy,  že nám díky epidemii vyroste hloupá,  dostatečnými znalostmi nevybavená generace.  To, co nám doopravdy hrozí, je skutečnost, že přerušená škola autentického vzájemného učení, spolubytí ve třídách,  řešení konfliktů a chození spolu na oběd, na záchod, s pokecem či bez něj, prohlubovámí přátelství a konfrontace  názorů i pocitů  s názory a pocity ostatních, může vést ke snížení zájmu o to,  co máme společné. 

Pro rozvoj demokracie ve škole jsem nedávno našel nádherný citát:

 “Podstatné je to, co mají lidé společně, a nikoli to, co má každý zvlášť.”         G.K. Chesterton.

Teď už ale zpátky k tomu, co pro vás máme a budeme mít v FranklinCovey - Education. Jak víte, digitalizace v business divizi u nás v Education se děje již delší čas,  od roku 2017.  Epidemie urychlila a otevřela cestu dalším školám do interaktivního portálu,  kde zapojení učitelé získávají přístup k našim licencovaným nástrojům, celým seminářům, videím, článkům a pracovním listům i návodům do hodin.

Dobrou zprávou je,  že nám začínají být nakloněny regiony a zřizovatelé,  takže by do budoucna nemusely být překážkou náklady.  Libovolný program  z našich akreditovaných programů Leader in me,  7 návyků pro pedagogy (24hodin),  7 návyků- základy (12 hodin),  Leadership pro učitele,  Koučink leadershipu,  Hodnoty,  Zavádění formativního hodnocení, Akademie leadershipu a  Důvěra můžeme po domluvě vyhlásit u vás v regionu a  posílit tak meziškolní spolupráci,  naší prioritou však zůstává dlouhodobé partnerství se školami, tudíž semináře pro  skupiny zaměstnanců. Otevřené semináře chystáme pro učitele a ředitele v Moravskoslezkém kraji na podzim i na jaře ve spolupráci s KVIC a tímto děkujeme. Akademie leadershipu se otevře na podzim také v Karlovarském kraji.

Jak zatím vypadá náš školní rok 2021 2022? Zde je stručný přehled potvrzených akcí.

srpen

Leader in me -  Maják,  Obchodní akademie Prostějov

Leader in me-  studentský Maják - POJFM-  Frýdek-Místek

7 návyků základy -  ZŠ Parentes Praha

Zavádění formativního hodnocení -  Gymnázium Františka Křižíka Plzeň

Leadership pro učitele - Gymnázium kroměříž

 

září

Koučink leadershipu,  Ostrava

4 disciplíny realizace pro ředitele - MAP Sedlčansko

říjen

Akademie leadershipu,  Karlovy Vary

Leadership pro učitele,  SPŠ kolbena Rakovník

celostátní Konference Leader in Me, Plzeň

 

Listopad

EMEA konference FranklinCovey Education, Holandsko

7 návyků pro učitele, SZŠ Nitra

Zavádění formativního hodnocení, SZŠ Nitra

 

únor 2022

akademie leadershipu Karlovy Vary-  2. část 

Leadership pro učitele, SZŠ Nitra

 

březen 2022

Akademie leadershipu, Ostrava

Leadership pro učitele, Ostrava

 

květen 2022

Leader In Me, POJFM

 

červen 2022

Důvěra, Slovensko



V létě se i my ve FranklinCovey věnujeme kromě přípravy odpočinku, ostříme pily :-),  takže až na podzim předložím k akreditaci naprosto unikátní,  jednoduchý  a velmi atraktivní program,  nazvaný Nevědomé předsudky. .  Většina lídrů, se kterými se setkávám,  bývají lidé pokorní a zároveň odvážní.  Ne všichni ale takoví jsme, a to i ve školách.  Možná jsou to právě nevědomé předsudky,  které na všech úrovních,  a možná nejen ve školách a v oblasti vzdělávání,  ale celospolečensky, brání  na cestě ke zlepšování života v komunitách i ve společnosti. Brání nám přijímat odlišnost jako přirozenou věc.  Brání kritickému myšlení  a ochotě přizpůsobit se tam a tehdy,  když je třeba.  V roce 2022 tak s námi budete moci na příjemném semináři Nevědomé předsudky své předsudky zvědomnit, zhodnotit a podívat se také na to, jak k tomu vést druhé. Nyní jsme odevzdali k akreditačnímu procesu svižný čtyřhodinový seminář 4 disciplíny realizace, takže pro všechny ty, kteří si tento model dosahování cílů neosvojili v Akademii nebo Leader In Me, bude od podzimu k dispozici.

Snažíme se nadále o to,  abychom měli bohaté portfolio a vy všichni učitelé a ředitele jste se mohli s námi těšit z toho,  že učení je radost nejen takzvaně za katedrou,  ale také před ní, a že je skvělým zážitkem si dopřát kvalitní seminář jako účastník. Inspirujte se s námi, ať se vám lépe inspirují ti, které vedete a učíte vy. Jste srdečně zváni.

Jsme Franklin Covey a inspirujeme k výjimečnosti.

Srdečně zdraví

Ondřej Bárta

lídr FC Education pro Česko a Slovensko 

30/7/2021